کد مطلب:182670 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:216

خاستگاه برتری ها
برخی از شایستگی ها به چگونگی آفرینش افراد، تبار پاك، اصلاب شامخه و ارحام مطهره ارتباط دارد؛ مسیح و یحیی (علیهماالسلام) در دوران كودكی پیامبر خدا برگزیده می شوند. مسیح علیه السلام هنگامی كه مادرش وی را زایمان نمود، گفت، انی عبدالله آتانی الكتاب و جعلنی نبیا. [1] «من بنده خدا می باشم كه به من كتاب داده و مرا پیامبر برگزیده است». یحیی در كودكی پیامبر است، آتیناه الحكم صبیا. [2] .

«منصب پیامبری را به یحیی در حال كودكی دادیم». این شایستگی ها را خود آنان فراهم نساخته بودند. زیرا آنان در این هنگام كودكی بیش نبودند. بلكه چون از شایستگی آفرینشی بهره مند بودند بر این منصب مهم برگزیده شدند.

خاستگاه برخی دیگر از شایستگی ها به اندیشه زلال و رفتار پاك و به دور از آلایندگی آنان بازگشت دارد. اندیشه زلال و شفاف وحیانی و توحیدی و رفتار همگون با دستورات وحی روح و جان آن را به عرش برین صعود می دهد، و زمینه ی استقرار برتری ها را در آنان فراهم می سازد، الیه یصعد الكلم الطیب و العمل الصالح یرفعه. [3] «روح موحد به سوی خدا صعود می كند و رفتار شایسته، آن را بالا می برد.» اندیشه زلال توحیدی و رفتار شایسته باعث برتری های انسان شده و زمینه را برای مناقب و برتری های وی فراهم می سازد. انسانی كه در مرحله بالایی از تقوا و عصمت قرار گرفت، رفتارهای شایسته ی فروترها را گناه می داند كه، حسنات الابرار سیئات المقربین.



[ صفحه 64]



بر این اساس؛ پایه برخی برتری ها به سوز و گدازها و شب زنده داری ها، روزه و نمازها و حج و جهادها بازگشت دارد. بندگی هر مقدار از شفافیت و از پاكی بهره مند باشد، بنده را بیشتر به مراحل بالا صعود می دهد. با این بیان راز تلاش گسترده پیامبران و امامان در راستای عبودیت گشوده می شود. این تلاش برای رسیدن به مراحل برتر شكل می گیرد. و همین فرایند زمینه الگوگیری را فراهم می سازد. زیرا گرچه ویژگی های ذاتی آنان قابل الگوگیری برای دیگران نیست، لیكن ویژگی های اكتسابی آنان كه خاستگاه گزینشی دارند، زمینه الگوگیری را فراهم می سازد. پیمودن راه پویندگی و پایندگی نه وقف پیامبران و امامان و نه هیچ كس دیگر است. آنان پیش قراولان این راهند، تا دیگران از آنان الگو بگیرند. همگان برای پیمودن این راه بی پایان فراخوانده می شوند. تا ره رو چه كسی باشد و همت چه مقدار. با توضیح این محور به تماشای برتری ها و برخی فضایل سید الساجدین علیه السلام می نشینیم.


[1] مريم، 30.

[2] همان، 12.

[3] فاطر، 10.